Vil du med i bølgen af vinterbadere? Vi er rigtig mange, der elsker det kolde gys, det give at hoppe i hav- eller søvand i de kolde måneder. Især hvis det bliver efterfulgt af en varm sauna. Hvis du ikke har prøvet det endnu, så kan vi anbefale at du giver det en chance. For du får muligheden for at mærke det helt særlige sus det giver, at køle kroppen ned i naturens kolde vand. Både hvis solen sender små varme stråler, eller regndråber lægger sig tungt omkring dig, så omfavner moder natur dig, når du vinterbader.

Men hvordan kommer man egentlig i gang? Og er det for sent at starte nu?

Nej, det er ikke for sent. Den officielle sæson for vinterbadere går fra oktober til april, men du kan starte, når du har lyst.

Nogle forskere anbefaler dog, at man starter i august og september, så kroppen langsomt kan vænne sig til køligere temperaturer.

Vores råd må være, at du mærker godt efter i din egen krop. Hvis man går for hurtigt frem, kan man risikere at hyperventilere. Første gang skal du altså ikke hoppe i vandet fra en bro.

Det er ikke så svært at komme i gang. Beslutningen skal lige tages, og så er det ellers bare om at finde en eller flere, du kan gå i vandet med. Du må nemlig aldrig bade alene.

Du kan med fordel melde dig ind i en af de mange vinterbadeklubber. Her i Ry, hvor vi afholder Outdoorfestivalen er der vinterbadeklub ved Sønder Ege. Der er en sauna, og det har flere af de etablerede vinterbadeklubber. Det er skønt at komme i den varme sauna efter den første kolde omgang, og det er livsbekræftende at løbe fra sauna ned til vandet og dyppe kroppen i det iskolde vand. Når du hopper i det kolde vand, trækker blodkarrene sig sammen, og det udløser endorfiner og adrenalin i blodet. Det kan give en rus af glæde og energi.

Læs mere om, hvad videnskaben siger om vinterbadning hos videnskab.dk

 
2 gode råd til dig som er første gangs vinterbader:
  1. Det bedste er at bade nøgen, for badetøjet bliver meget hurtigt iskoldt, når du er oven vande igen. Men man kan sagtens dække sig med badetøj, hvis man har det bedst med det.
  2. Første gang du skal i det kolde vand, så husk: Det er bare koldt vand. Og du vænner dig til det på et tidspunkt.
 
Vinterbadning er godt for helbredet

De garvede vinterbadere kan slet ikke undvære det kolde vand, og de fleste vinterbadere kan melde om et jernsundt helbred, som de tilskriver det kolde vands virkning. Det har forskere dog ikke kunnet bevise, men det er vel også ligegyldigt. Så længe det føles godt.

Så tag nu det første skridt ud i det kolde vand. Brug din favoritmåde til at komme under – om du hopper hurtigt, om du skal tælle 10, 20, 30 eller andet. Dyp dig. Op igen og få varmen. Ind i saunaen. Eller pak et varmt håndklæde om dig.

Forskerne anbefaler, at man bader tre gange om ugen for at få den bedste effekt. Men det gælder om at finde din egen rytme. Du kan bade hver dag, en gang om ugen, en gang om året. Du kan dyppe dig hurtigt, svømme rundt. Du bestemmer det helt selv.

Husk: Bad altid sammen med andre. Og undgå at få vådt hår.

 

Følg de almindelige baderåd:
Du skal kunne svømme, du skal holde øje med vejr, vind og strøm – og altså bade sammen med andre.

Nyhedsbrev

Vil du vide mere om Outdoorfestivalen, følge med i vores verden og have mulighed for at deltage i konkurrencer?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

* indicates required